Catatan

Tunjukkan catatan dari 2015

Mini Novel: Encik Pemilik Hati PROLOG

Imej
PROLOG
Suatu ketika dahulu...
 P UAN HAMIDAH muncung sakan. Cawan plastik yang dibasuhnya dihempas ke dalam sinki sebelah. Encik Azizi yang mengintai di pintu dapur mengeluh panjang. Isterinya itu kalau merajuk bukan sehari dua. Sudahlah susah nak pujuk.
            Encik Azizi melangkah masuk ke dalam dapur. Dia berdiri di tepi isterinya. Puan Hamidah yang menyedari kehadiran suaminya segera beralih sedikit bagi menjarakkan dirinya. Encik Azizi tidak mengalah. Dia merapatkan badan ke arah isterinya sehingga tiada ruang di antara mereka. Puan Hamidah cuba menjauh tetapi terhalang oleh kabinet berbentuk L. Dia merengus kasar.
            “Beri saya 3 sebab kenapa saya wajib bawa awak pergi konsert tu” arah Encik Azizi yang mula mengalah. Orang mengandung ini lain macam sikit sensitifnya.
            “Pertama..Sebab anak awak dalam perut ni gedik sangat nak tengok rocker terkenal tu. Kedua,  sebab saya dah lama tak terlibat dalam aktiviti luar. Nak poco-poco pun dah tak larat dan yang ketig…

MINI NOVEL: DIA KESAYANGANKU 6

Imej
KEPALAnya terasa berat. Sakit. Digagahi jua membuka mata. Kelihatan Mira sedang berborak dengan Ed. Aku di mana? Scha pandang sekeliling untuk memerhatikan keberadaannya. Hurm, dalam bilik hotel rupanya.
            “Mira..” panggilku perlahan.
            “Eh kau dah sedar. Alhamdulillah. Risau kita orang tahu” Mira segera mampir ke arah Scha. Dibantunya Scha untuk bangun dari pembaringan.
            “Aku kenapa?” soalnya setelah berasa pulih dari pening yang melanda.

#SegmenMuhasabahDiri: Sabarlah Duhai Hati!

Imej
Kenapa Allah turunkan ujian? Tak perlu tanya Allah.
          “Ya Allah, kenapa aku yan ditimpa ujian ini?”
          “Kenapa aku? Sungguh aku tak kuat”
Tak perlu dan tak payah tanya Allah begitu kerana setiap perancangan Allah itu adalah yang terbaik. Allah turunkan ujian kerana dia rindukan suara dan luahan kita menghadapNya. Rindu dengar luahan hati kita. Kenapa mesti nak salahkan Allah? Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.